Hvorfor Facebook-drengene er geniale

Af Morten Bay 8

I de sidste par uger har Facebook påkaldt sig en hel del opmærksomhed. Dels fordi de netop har skiftet layout, dels fordi de har annonceret et ydeligere stort layout-skift ved navn Timeline, og dels fordi de har annonceret en række partnerskaber, der fik folk til at spærre øjnene op. Det har fået en hel del mennesker til at være nervøse på den korte bane i forhold til privatlivets fred, hackerangreb og andre – sædvanlige, fristes man til at sige – paranoide forandringsfobier.

På den lange bane bliver tingene dog langt mere interessante.

Timeline (Facebooks nye tiltag hvor de mere eller mindre ordner dit Facebook-liv kronologisk og fortæller din livshistorie) er blevet udråbt som et paradis for hackere, der kan finde personlige informationer om dig og deducere sig frem til dine forjættede passwords. De skal nu nok finde de passwords alligevel. Det, Facebook gør med Timeline, er langt mere genialt, set ud fra et forretningssynspunkt:

Efterhånden som vi hægter os op på flere og flere sky-tjenester, vil vores liv blive spredt ud på et væld af tjenester. Vi har slet ikke set enden på den massive mængde af steder, vi kan uploade vores digitale liv til. Som så ofte før i netværkssamfundet vil vi blive mødt med alt for meget udvalg, og vil have behov for at snævre tingene lidt ind. Det gør Facebook helt automatisk for os – og den har allerede en hel del af informationerne ombord i forvejen. Med andre ord: Vi behøver ikke bruge ressourcer på at arkivere vores liv – det gør Facebook for os. Og fordi, de fleste Facebook-brugere allerede har ”penge på kontoen” i form af alle de informationer, Facebook ganske automatisk har akkumuleret, er der jo stor grund til at blive hos dem. Vi vil sikkert komme til at se tjenester, der tilbyder at overføre alle informationerne fra Facebook gratis. Men så kommer tillids-elementet ind: Stoler vi mest på den nye tjeneste, eller den, vi har kendt i mange år?

Dertil kommer, at Facebook nu har en helt åben underholdningsstrategi. De vil være den platform, du ser film og tv på, hører musik på og spiller spil på. Det sidste er de i forvejen (Farmville? Smurfs? Mafia Wars?), og med samarbejdsaftaler med tjenester som Hulu+ og Netflix i USA, TF1 og Dailymotion i Frankrig og andre tjenester verden over, kan Facebook sagtens blive en one-stop-shop for alle dine underholdningsbehov. Især samarbejdet med musiktjenesten Spotify, samt andre musiktjenester som Rdio og Rhapsody, kan gå hen og blive en loyalitetsskaber for Facebook.

For det er jo reelt set det, det handler om. I fremtiden vil det sociale element ikke længere være nok til at holde folk fast. Alt bliver jo socialt, så hvad er det lige, der gør Facebook specielt? Det har vi svaret på nu. Det er først og fremmest Facebook-brandet. Men så også, at de udvikler sig sammen med brugerne, at på optimal vis udnytter den informations-investering, brugerne allerede har gjort, og at de tiltrækker folk med underholdning.

Her slægter Zuckerberg og co. deres forgængere på. Rettidig glidning væk fra kerneproduktet er et af de smarteste survival moves et moderne tech-firma kan foretage sig – hvis man vel at mærke gør det med fingeren dybt nede i jorden og ved, hvad ens kunder vil have. Hvis ikke Microsoft var begyndt at lave kontorpakker til deres platform, var de formodentlig stadig bare en leverandør af styresystemer som ville have svært ved at klare sig i konkurrencen med gratisprodukter som f.eks. Linux. Hvis ikke Apple var begyndt at lave mp3-afspillere var de formodentlig stadig bare en marginal, elitær computerproducent. Hvis ikke Google var begyndt at tilbyde gratis mailklienter, kalendere og kontorpakker, var de sikkert stadig bare en søgemaskine, der ville have haft massiv konkurrence.

Nogle kalder det for innovation. Det er det ikke. Innovation er, når du udtænker noget, ingen andre har tænkt før dig. Det smarte ved denne type udvikling af ens forretningsmodel, er at du ikke behøver udtænke noget nyt. Du skal bare forbedre på en idé, der allerede er derude. Men timingen er essentiel. Brandet er essentielt. Og forståelsen af brugeren er essentiel.

Alle disse ting forstår Facebook-drengene. De har indset, at forretningsmodellen for det sociale netværk er død – og at de ikke kan sidde på tronen altid. Så de udvikler sig allerede nu henimod at binde os alle sammen tættere til dem med alle mulige andre midler – før Google, før Microsoft, før Twitter, FourSquare, GetGlue, Pinterest og alle de andre sociale opkomlinge.

Det er ret genialt.

8 kommentarer RSS

  1. Af Flemming Rasmussen

    -

    Skulle der virkelig en blog på Tanten til din kærlighedserklæring til den nye sekt?

    Nå, men du mangler at flette ind hvorfor det irske datatilsyn er nogle gamle nisser der ikke forstår noget. Det må de jo være hvis de ikke ser det geniale.

  2. Af Stig Tanggaard

    -

    Jeg tror ikke du kender din IT historie godt nok. Der er vist meget faa IT (laes software) giganter der har haft success med at opbygge nye indtaegtskilder. MS som du naevner er rigtig daarligt eksempel, naermest fra start af windows var office en del af windows, men deres senere forsoeg paa at faa nye gulvkalve har ikke lykkes saerlig godt.

    For googles vedkommende er deres utallige services ikke et forsoege paa at faa nye indtaegskilder men at fastholde den de har.

    Hvad er facebooks kerneomraade? Hvor tjener de penge? Saa vidt jeg ved er de vist slet ikke i naerheden af de indtaegter MS og google har, saa man kan passende sige

    – MS forsoegte at finde nye indtaegtsomraader (vist uden meget held)
    – Google beskytter deres indtaegtsomraade (med held indtil videre)
    – Facebook forsoeger at finde indtaegtsomraader (dem de har er jo latterlige smaa i forhold til paastaaede antal brugere)

    Generelt er formlen for en IT success at man fokuserer paa det man er god til, og holder den fokus, og lader andre om andet.

  3. Af Jakob Hansen

    -

    Morten Bay må have en afgrundsdybt ukendskab til innovationsteori hvis inkrementale forbedringer, kopiering og flytning af idéer fra et marked til et andet ikke er inden for hans definition af innovation.

    Det handler ikke så meget om integration med andre produkter og underholdningsindustrien, som det netop handler om at gøre det semantiske internet mere socialt forbundet. Med det nye mini-nyhedsfeed får du et live overblik over “alt” (med tiden alt) hvad dine sociale relationer foretager sig. Hvad enten det er at læse en misforstået artikel på Berlingske, lytte til Aqua på Spotify eller planter afgrøder i online-spil.

    Indtil nu har delte ting kun været hele elementer på nettet. Såsom links til artiklen, videoer, etc. Nu kan “alt” delindhold deles – automatisk uden brugerne behøver at gøre noget. Deraf det geniale i Facebooks innovation. Det er ikke en rettid glidning væk fra kerneproduktet, men tilgengæld at give kerneproduktet en steroide-indsprøjtning og værdi tilførsels ved at mere indhold bliver delt.

  4. Af Carsten S

    -

    Inden vi falder fuldstændig hen over muligheden for at dele tilværelsen med gud og hvermand, skal vi så ikke lige overveje et par ting??
    1. Facebook har kun ét formål…..At tjene penge. Dette vil formentlig ske vha reklamer, der via diverse FB apps vil blive målrettet den enkelte bruger. Temmelig invasivt og ikke særlig fedt i min optik.
    2. FB’s konto/sikkerhedsindstillinger er totalt uforståelige for almindelige dødelige, hvorfor de fleste brugere af FB bare lader indstillingerne være hvad FB har sat dem til default. Desværre er det som oftest den mest åbne udgave, til fordel for FB’s indsamling af data (se ovenfor)
    3. Det er netop blevet opdaget at FB har (eller har haft mulighed for) at kortlægge brugerens færden på nettet selvom denne var logget ud af FB. Funktionaliteten er nu blevet fjernet efter en bovlam undskyldning. I forbindelse med kronikørens udsagn om tillid, vil jeg mene at tilliden til en virksomhed der indsamler informationer uden brugerens viden kan ligge på et meget lille sted.

    Jeg har selv en profil på FB og betragter iøvrigt ikke mig selv som havende paranoid forandringsfobi, jeg vil bare rigtig gerne selv bestemme hvem der organiserer mine data for mig….Og da det er mine data synes jeg, at jeg egentlig bedst selv ved hvad der skal deles med andre.
    Og det sure opstød: Hvis jeg en sjælden gang imellem læser statusopdateringer på FB må jeg indrømme at jeg er rystet over hvor meget tid folk kan have til ligegyldigheder….. Man fristes næsten til at sige: Get a Life!!

  5. Af Morten Bay

    -

    @Flemming:
    Facebook har en privacy-udfordring, det er der ingen tvivl om. Men det er jo ikke det, den her blog post handler om. Den handler om forretningsmodellen.

    @Stig:
    Jeg vil ikke lege tissekonkurrence på IT-historien, men bare konstatere at:
    – Det på ingen måde er korrekt at MS Office “fra start af” var en del af Windows. Jeg startede på Windows 3.11, og der var sgutte nogen kontorpakke. Der var allerhøjst WordPad.

    – Gmail er en af Googles allerstørste indtægtskilder både i den forstand, at det er herfra, de henter data til deres targeted ads og som ren reklameplatform.

    – Den strategi, du plæderer for, har været katastrofal for adskillige firmaer: RIM, Nokia, Adobe, IBM m.fl. Alle har de været tvunget ud i produktudvikling på alt for sene tidspunkter med tab som konsekvens. Selv Apple forsøgte jo at gøre det, du siger, og var ved at gå på røven indtil Steve Jobs kom tilbage.

    Så jeg synes ikke, du har ret.

    @Jakob:
    Det kommer da vist helt an på, hvilket innovationsteoretikere, man læser. Men del da gerne ud af din viden på området?

    “Indtil nu har delte ting kun været hele elementer på nettet” – det er jeg sgutte enig i. Siden 1969 har Internet været baseret på deling af egentlige filer og viden og ikke bare referencer. At World Wide Web så har været begrænset i den henseende, er noget andet.

    Jeg er heller ikke enig i, at det geniale i det Facebook gør lige nu er at skabe et socialt rum, som du antyder. Det har både Apple og Microsoft samt mindre opkomlinge som Last.FM gjort i mange år. Det har bare ikke fungeret ordentligt, fordi folk manglede en samlet platform, hvor det kunne gøres på en convenient måde.

    Facebook stod overfor den udfordring, at det sociale netværk som forretningsmodel ikke var holdbar i længden, så de skulle gå en ny vej. Og der så de muligheden for at bringe den sociale brug af underholdning til et brand, alle kender ved at anskues sig selv som en platform og ikke bare et socialt netværk. Det er det, jeg mener, er så dygtig gjort.

  6. Af Kevin Mikkelsen

    -

    Morten Bay skriver:

    “Nogle kalder det for innovation. Det er det ikke. Innovation er, når du udtænker noget, ingen andre har tænkt før dig.”

    Nej, det kaldes i almindelighed for opfindelse – specielt i USA.

    Innovation beskriver den samlede pakke af udvikling og viderudvikling, fra ide over process til adoption på et marked samt det vigtige element at man får nye ideer baseret på det input som sidste iteration af pakken har medført, og at dette fører til ofte store og mærkbare forbedringer som resultat.

    Hvorimod det at opfinde noget ingen vitterligt har tænkt før ikke nødvendigvis finder vej til hverken produktion eller et marked eller til senere viderudvikling eller basis for fremtidig innovation af opfindelsen.

    Da Vinci gjorde mange originale opfindelser men meget lidt innovation.

    Bell opfandt den første telefon (han er i hverfald krediteret for det) mens andre stod for en innovation der indtil videre har ført til Steve Jobs / Apple med iPhone.

    Men iPhone er mere end blot en telefon, så man kan måske endda kreditere Steve Jobs (det vil han sikkert blive i historien selvom der andre før ham) for at have opfundet Smartphone’en

    Og efterfølgende at have stået for den innovation der har været af det samlede produkt / brand / livsstil / whatever – der udgører produktlinien / firmaet i dag.

    Facebook var på den måde en opfindelse (Suckerbeg vil med stor sandsynlighed blive husket som opfinderen af Social Networks – selvom han ikke var den første).

    Og den efterfølgende innovation af produktet / firmaet har gjort at Facebook bl.a. er blevet til verdens største spilplatform og skabt spil-giganter som Zynga (Farmville etc) på meget kort tid.

    Dette er innovation; teknik, produkt, process, marked og i mange tilfælde også en organisation i løbende, tilfældig eller fokuseret og tilsigtet, ny-udvikling.

  7. Af Ole Nielsen

    -

    Jeg spørger bare: Er det ok at glorificere en virksomhed der formår at udnytte andre folks dumhed/uvidenghed?

  8. Af Poul g Exner

    -

    Ja, det er helt i orden at forherlige dem.

Kommentarer er lukket.