Apple uden Steve Jobs

Af Morten Bay 29

Så skete det. Apples topchef, Steve Jobs, har forladt posten som CEO og overladt den til Tim Cook, som alle forventede ville blive Jobs’ afløser. Steve Jobs bliver dog på posten som bestyrelsesformand, akkurat som Bill Gates er det for konkurrenten Microsoft, efter at have forladt sin toppost. I sit kortfattede brev, addresseret til  Apple-bestyrelsen, såvel som det, Jobs kalder ”Apple-community’et” skriver han, at han ikke længere er i stand til at varetage sine forpligtelser som topchef, og derfor trækker sig – som han tidligere har lovet at gøre, hvis denne situation opstod. Derefter anbefaler han, at man fastholder den plan, der er lagt for hans efterfølgelse, hvilket bestyrelsen har valgt at gøre. Det betyder at Tim Cook fra onsdag nat dansk tid er topchef for verdens mest værdifulde teknologiselskab.

Og hvad betyder det så for Apple? Kan de fastholde den design- og brugerorienterede kurs, der har taget dem til tops uden Jobs’ ledelse? Kan Apple stadig trække så meget på Jobs’ ”indsigt, kreativitet og inspiration”, som Art Levinson fra Apples bestyrelse har udtrykt det som reaktion på Jobs’ brev, at de kan beholde den gule førertrøje? Eller hviler der et så enormt pres på Tim Cooks skuldre, at vi kommer til at se en Microsoft-situation, hvor firmaet skal opgive sin plads på toppen af hitlisten og spille en mere tilbagelænet rolle i forhold til innovation?

Det første, der bliver spændende at se, er hvordan den skyhøjt værdisatte Apple-aktie reagerer, når Wall St. åbner kl. 15.30 torsdag dansk tid. Der kan ske en af flere ting. Aktien kan falde og blive ved med at falde over noget tid. Det er næppe sandsynligt, at dette sker. Apple har simpelthen for mange interessante sællerter i støbeskeen i den nærmeste fremtid i form af iPhone 5, iPad 3 og et kommende fladskærms-tv. Så kan der ske et kortvarigt værdifald, som aktien kan komme igen fra. Måske sker der slet ingenting. Eller også reagerer investorerne positivt på, at der nu er skiftet ud i ledelsen, og at uroen omkring, hvem der skal lede Apple, er slut – med en værdistigning til følge. Jeg hælder dog mest til, at der vil komme et lille fald til et lidt lavere niveau, hvor aktien vil stabilisere sig, indtil de næste par bølger af Apple-produkter er kommet. Og så tror jeg, det kommer til at gå ned ad bakke for alvor for Apple.

Jeg har tidligere her på bloggen skitseret et fremtidsscenarie for Apple, der ikke ser særlig positivt ud. Der er ret meget statistik, der er kommet på banen siden, der bakker dette op. For eksempel har Gartner prognosticeret, at Apple “kun” vil være den tredjestørste spiller på mobilmarkedet, når det gælder styresystemer i 2015. Det samme siger IDC. Hvis det bliver tilfældet, kan de muligvis stadig være den enkelte virksomhed, der sælger flest smartphones, men salgsvolumen vil være skåret kraftigt ned i forhold til idag, og de vil også være nødt til at skære ned på deres store salgsavancer for at tilpasse sig markeder med mindre købekraft. Omkring samtidig vil antallet af Android-tablets overhale iPads, hvilket betyder at også dette marked vil blive mindre for Apple. Deres indtjening vil blive endnu mindre i forhold til konkurrenterne (også selvom nogle helt fejlagtigt tror, det er dyrere at få produceret hardware i Kina end at hyre en sand hær af højtlønnede programmører i vestlige lande.)

Og så er der det for Apple-fanboys uhyggelige faktum, at der for første gang i ti år ikke går rygter om en ny, fantastisk device, som Apple kan sætte dagsordenen med. Det eneste nye produkt, vi ved Apple barsler med, er et smart-TV, hvorpå man kan installere apps. Sådan nogle er allerede ude på markedet idag, og vil næppe være den revolution, som f.eks. iPad’en er. Omvendt sagde jeg nøjagtig det samme om iPad, så muligvis kan Apple revolutionere TV som vi kender det. Men hvad så bagefter?

Dertil kommer, at Apple står overfor en række sager, der kan være problematiske for deres image. Når Apple har kunnet løbe fra sit ansvar som den mest forurenende virksomhed i Kina, når ingen taler om Apples rolle som patent-haj, de arbejdsvilkår, der bydes de folk, der samler deres produkter, og når Apple i højere og højere grad bliver upopulære hos indholdsleverandørerne uden at offentligheden protesterer, er det blandt andet på grund af Steve Jobs’ personlighed.

Nu er han væk fra topposten. Har Tim Cook den charme, eller har hans vision fan-tække nok til at holde kritikerne fra døren? Næppe. Der kan udmærket være en udløbsdato på lækkerhedsfølelsen omkring Apple-produkterne. Det er set før i samme firma.

Og det værste er, at Jobs næsten stensikkert fratræder fordi, hans sygdomsforløb ikke går som det skal. Det er naturligvis trist, verden vil være et meget fattigere sted uden Steve Jobs, og vi bør alle skal krydse fingre for hans bedring.

Men det er meget, meget tvivlsomt, hvorvidt Jobs’ vision kan køre videre på den lange bane uden ham selv ved roret. Hos Microsoft har Bill Gates’ fravær tydeligt kunne mærkes i den negative retning, også selvom han er bestyrelsesformand. Jobs’ sygdom kan betyde, at han endda får svært ved at opretholde denne post.

Jobs’ fratræden er måske den første af en lang række nedture for Apple.

Men de nåede da trods alt at være verdens mest værdifulde firma på Wall Street en enkelt dag.

29 kommentarer RSS

  1. Af Erik Seifert

    -

    (også selvom nogle helt fejlagtigt tror, det er dyrere at få produceret hardware i Kina end at hyre en sand hær af højtlønnede programmører i vestlige lande.)

    Jeg tror, du misser Joachim Sperlings pointe, Morten. Den er, at du ikke kan sammenligne margins og nøgletal hardware- og software-leverandører imellem.

    Det er to vidt forskellige forretningsmodeller. Hvilket gør, at market valuation ogsaa beregnes helt forskelligt. Naar din hær af programmører først er færdige, saa er dækningsbidraget tæt ved 100% for software-udvikleren. Og det kommer hardware-produktion aldrig til at ligne, uanset hvor det produceres.

  2. Af Jeppe Christensen

    -

    ”For noget så kompliceret, så er det svært at designe produkter med fokusgrupper. Ofte så ved folk ikke hvad de vil have indtil du viser det til dem.” – Steve Jobs

    Og derfor kan det være svært for sådan nogen som dig og mig, at spå om, hvad det næste store gennembrudsprodukt fra Apple bliver 🙂

  3. Af ulrik kruse

    -

    ellers må de jo kalde ham tilbage som sidste gang…

  4. Af Finn Bjerrehave

    -

    Det bliver som en pølse uden tilbehør, det har fortiden konstant vist,derfor sælg aktier og så må fremtiden vise om benene kan holde.
    Tak for Steve.Finn Bjerrehave Vig

  5. Af Morten Bay

    -

    @Erik:
    “Naar din hær af programmører først er færdige, saa er dækningsbidraget tæt ved 100% for software-udvikleren.”

    Ja, for software-produkter er jo helt færdige, når de lanceres. Og især dem fra Microsoft.

    Undskyld sarkasmen, men når det gælder giganter på størrelse med Apple og Microsoft, der begge producerer BÅDE hard- og software, og derudover “producerer” services, kan man sagtens sammenligne. Det er korrekt, at du ikke kan sammenligne Asus med Unity.

    Men at påstå, at en virksomhed, der laver alt fra serversoftware over OS’er til services, kontorpakker og hardware, pr. definition skulle have et dækningsbidrag på tæt på 100% på et givet produkt er altså meget langt fra virkelighedens IT-branche.

  6. Af Morten Bay

    -

    @Jeppe: Men er det ikke korrekt, at vi i de sidste ti år har vidst, hvad Apple gik og barslede med i laboratorierne…og at det eneste vi ved noget om lige nu er det der TV?

  7. Af Lars Jensen

    -

    Morten, du er hvad jeg vil kalde en “anti-Apple-fanboy”. Hvilket er når man selektivt udvælger de fakta, der taler imod Apple, tillægger dem de værste motiver og i det hele taget linker til de mest negative historier om dem man kan finde. Ikke særligt objektivt og ikke noget man bliver klogere af at læse.

  8. Af Morten Bay

    -

    @Lars:
    Det er noget sludder. Bortset fra min laptop og min Xbox, står der Apple på stort set al det konsumelektronik, jeg benytter i min hverdag, lige fra min iPhone over min iPad til routeren i min stue og min AppleTV.

    Men når en virksomhed bliver så stor og værdifuld, at den har flere penge end den amerikanske forbundsregering, bør den være genstand for kritisk opmærksomhed i pressen – akkurat som f.eks. Google bør det, og Microsoft har været det i mange år. Det er ubestrideligt, at Apple og Google får 80% mere dækning i medierne end konkurrenterne, og at denne dækning overvejende er positiv.

    Jeg prøver bare at give Apple den samme behandling, man ville enhver anden virksomhed på toppen af verden med stor magt.

    Det eneste, jeg virkelig er “anti” i den sammenhæng er hysteriske fanboys, der ikke kan tåle, at man kritiserer deres guddom.

  9. Af Jette Bjerrum

    -

    Tak Morten for endnu en velargumenteret Gartner insight til udviklingen på ICT markedets revenue stream prognoser. Spørgsmålet er hvor længe der vil være grupperingen “Apple og de andre”; endnu en gang tak for en super eftermiddag på Bretteville – touch gen eller ej.
    Jette

  10. Af Lars Jensen

    -

    Jeg er helt enig i at det er vigtigt at være kritisk over for Apple og alle de andre mastodonter. Det skal bare være en fagligt og velfunderet kritik, og det synes jeg ikke du leverer!

    – Er Apple værre end nogen af de andre producenter, når det gælder miljø i Kina? Det er ikke påvist i artiklen du linker til, og jeg har heller ikke set det andre steder. Men er deres computere fri for PVC, PBC, arsenik m.m. – i langt højere grad end stort set alle de andre store producenter: Ja. Og har de en dobbelt så lang levetid som andre computere, og bruger de som regel mindre energi, så miljøbelastningen også på den måde er mindre? Ja. Men det glemte du vist lige at nævne.

    – Du mener at det tegner til at Apple kommer til at opleve et stort fald i antallet af solgte mobiler. Og underbygger det med en Gartner-forudsigelse. Har Gartner tidligere været i stand til at forudsige udviklingen på det område? Nej, overhovedet ikke, de trækker deres tal ud af numsehullet. Hvis du kigger på facts, så sælger Apple dobbelt så mange mobiler idag som for et år siden – vel at mærke af den samme “forældede” model.
    Men du hævder at der er meget statistik, der understøtter den påstand. Det statistikken siger er, at Apple vokser og Android vokser endnu mere – og det på bekostning af de gamle spillere på markedet. I realiteten så aner ingen hvad der kommer til at ske fremover. (se asymco.com for fornuftige analyser)

    – Du kalder Apple “patent-haj”, det er de ikke. En patent-haj er en der, ikke producerer noget, men opkøber patenter for at malke andre virksomheder. Hele patent-krigen er beskidt, og alle de store deltager i den. Udgangspunktet for Apple er dog, at de mener at konkurrenter lukrerer på den banebrydende udvikling, Apple har lavet af bl.a. brugerfladen – og som de har patenteret så godt som de nu kunne. Kan du se en form for rimelighed i det? Eller kan du kun se “patent-haj”?

    Det gode ved Apple er at de laver produkter med så høj kvalitet og brugervenlighed, at de får de fleste andre produkter til at fremstå som middelmådige.
    Det dårlige ved Apple er, at deres dygtighed også gælder rent business-mæssigt. Det er en profitmaskine uden lige, og hvis ikke det havde været for først og fremmest Android, så havde vi nok fået både en langsommere udvikling og nogle dyrere produkter.

    Og vedrørende din fanboy-påstand: Jeg har det sådan, at der er noget fundamentalt forkert ved at private virksomheder kan blive så store og så rige. Så ja tak til hård konkurrence til Apple – fra så mange som muligt!

  11. Af Morten Bay

    -

    @Lars:

    Tak for dit engagement. Men du ser vist verden igennem det, som Business Insider og et par andre medier kalder for ‘Apple’s Reality Distortion Field’.

    For det første er det en myte, at Apple laver de mest miljøvenlige produkter. På strømforbruget på laptops er de altid blevet overhalet indenom af Sony, Toshiba og Acer. HP har sat en ære i at have en miljøvenlig indpakning lavet af stof – her halter Apple også stadig bagefter. Og ja, VISSE af deres laptops er mere biologisk nedbrydelige end VISSE af konkurrenternes. Men både Lenovo og Acer har lavet laptops, der er fuldkommen ligeså “recyclable” – f.eks. Lenovos L-serie, der er lavet af 18% genbrugte materialer.

    Hvad er det for øvrigt, du ikke forstår ved det, der står i rapporten om, at Apple er den mest forurenende af alle teknologivirksomheder, der opererer i Kina? Det er mere tydeligt her, hvis det er: http://www.chinatechnews.com/2011/01/20/13002-chinese-report-details-apples-pollution

    Din påstand om, at du er klogere end Gartner, må stå for din egen regning. Jeg hæfter mig heller ikke nødvendigvis ved en enkelt analyse, men når TO af verdens store analyseinstitutter kommer frem til den samme prognose, baseret på kun fire års fremskrivning, så mener jeg, at man bør tage det alvorligt. Apple kommer på den korte bane til at sælge flere smartphones, på den lange bane kommer de til at opleve et fald og mindre profit pr. enhed, fordi de markeder, de går ind i, har mindre købekraft.

    – Med hensyn til at Apple er patent-hajer. Jeg mener nu også, at folk, der får tildelt for brede patenter og vælger at udnytte dem juridisk i stedet for at konkurrere på innovation er patenhajer. Og det er lige præcis, hvad Apple har gjort. Til trods for, at bl.a. Sony Ericsson og HTC lavede touchscreen-baserede telefoner tilbage i 2003, fik Apple senere tildelt et patent på samme, som de nu prøver på at udnytte til at bremse konkurrencen. Apple har aldrig opfundet noget som helst nyt. De har bare gjort allerede opfundne devices mere brugervenlige. Det er også genialt. Men det berettiger ikke til grov patentudnyttelse. Det er i øvrigt ikke brugerfladen, men hardwaren, de som regel sagsøger folk på, hvilket jo er absurd. Især når de er nødt til at lyve for at få deres pointe igennem, som de gjorde i sagen med Samsung Galaxy Tab 10.1

    I øvrigt er Apple i denne situation ikke værre end alle de andre firmaer. Det er bare altid de andre firmaer, der bliver hevet frem på grund af den massive Apple/Google-bias, der er i medierne.

    At påstå, at andre produkter er middelmådige er fanboy-snak. Jeg synes MacBook Pros er flotte, men deres batteritid er for ringe, de er for tunge, og OSX er for overpædagogisk og børneagtigt til mig. Jeg glæder mig til OSXI, som jeg håber, bliver en revolution, men indtil da får du mig ikke væk fra Windows-platformen, når det gælder min laptop.

    Til gengæld har jeg endnu ikke set en Android-tablet, der kan konkurrere med min iPad endnu.

    Min pointe er, at du ikke kan generalisere på den måde, som du gør. Apples produkter er helt sikkert mere brugervenlige, men det betyder ikke, at de får alle andre produkter til at fremstå middelmådige. Det kommer helt an på, hvad du skal bruge dem til og i hvilke situationer.

  12. Af Lars Jensen

    -

    @Morten: Jeg påstår ikke jeg er klogere end Gartner. Men Gartner har ikke været i stand til at forudsige udviklingen hidtil, det er min pointe, som du ikke forholder dig til.
    Det er dig, der giver den som orakel om fremtiden, og baserer det på luftige analyser, der – som følge af det foregående – er gætværk.
    Den Gartner-forudsigelse, du henviser til, er meget godt spiddet her:
    http://www.asymco.com/2011/04/04/the-pitfall-in-platform-predictions/

    Angående dit link til det med at Apple forurener mere end andre: Ok, nu har jeg set et sted, hvor det hævdes.

    Og vedrørende den med at Apple aldrig har opfundet noget nyt: Jeg har godt læst den artikel, der er refereret til mange steder: Apple Innovations Are Not Always Apple’s Inventions.

    Men læg lige mærke til hvad den bliver til i din anti-Apple-fanboy udlægning: “Apple har aldrig opfundet noget som helst nyt.”
    Den lader jeg lige stå for sig selv.

  13. Af Lars Jensen

    -

    @Morten:
    Sorry, linket til asymco er det her:
    http://www.asymco.com/2011/04/07/divinely-inspired-analysis/

  14. Af Morten Bay

    -

    @Lars: …og så finder du også lige en artikel, der spidder Gartner-undersøgelsen med det samme, ikke? Den der tager jo kun IDC-undersøgelsen ind?

    Tak fordi du henviser til artiklen – den kendte jeg ikke. Jeg kan bare min computerhistorie. Det eneste, der nogensinde er opfundet fra bunden hos Apple, er Apple I og II – og de var oven i købet allermest Steve Wozniaks værk, så vidt jeg ved.

    Men min pointe er jo netop, at alle i denne branche står på skuldrene af hinanden. Det, jeg har et problem med, er når folk ophøjer Apple til det mest innovative firma i verden. Det er noget sludder. Deres styrke ligger i at forstå forbrugeren, hvilket i sig selv er fantastisk.

    Spørgsmålet er dog, om firmaet kan klare sig uden Jobs’ fingerspidsfornemmelse af, hvad der er cool. Jeg tvivler.

  15. Af Lars Jensen

    -

    @Morten:
    Sorry, linket til asymcos gartner-artikel er det her:
    http://www.asymco.com/2011/04/07/divinely-inspired-analysis/

    Og du har ret i at det er forkert af mig at skrive at Apples produkter får andre produkter til at fremstå middelmådige. Min oplevelse baserer sig på hvad jeg oplever hos familie og venner, og det er ikke på det bedste af det bedste hardware, man kan få inden for PC-verdenen.
    Og samme sted har jeg oplevet mere bøvl, nørderi og sløvhed pga. Windows end jeg er vant til fra mac’en. Men det er bare min egen erfaring og ikke noget jeg kan generalisere ud fra.

    Hvis du er hardcore Windows-bruger med et toptrimmet system, så har du sikkert en helt anden brugeroplevelse end PC-folkene i min omgangskreds.

  16. Af Orla Schantz

    -

    Well, Morten, there you go again! Vi kan godt tage en runde igen som efter din første dommedagsprofeti den 22. juni 🙂 Men denne gang fik du ret, når du skriver..

    “Jeg hælder dog mest til, at der vil komme et lille fald til et lidt lavere niveau, hvor aktien vil stabilisere sig, indtil de næste par bølger af Apple-produkter er kommet.”

    Yes, for én gangs skyld opfører markederne sig rationelt og uden de sidste ugers panik. Jobs’ sygdom var altså, som vi troede, for længst bagt ind i aktien.

    Meeeeen, så fremturer du igen…

    “Og så tror jeg, det kommer til at gå ned ad bakke for alvor for Apple.”

    Det er der ikke meget, der tyder på de næste 2-3 år, eller længere. For et par måneder siden spåede du et brat fald i kursen. Den er steget knap 20%. Men alt forgår, også Apple, eller, hvad der er mere sandsynligt, selskabet vil med tiden lande på et plateau uden 70-80 pct. stigning i indtjening hvert kvartal og dermed opføre sig mere som andre “normale” virksomheder.

  17. Af martin rodhe

    -

    who cares – read a book – get a life. Alle i nørder og pseudo-akademikere. En tommelfingerregel er at hvis man interessere sig for om en computer eller telefon er en apple eller noget andet i stedet for bare at bruge den til at skrive noget fornuftigt på den og hvis man også ser tv (og synes at mad men er helt vild god) så er man ikke værd at læse eller lytte til rent akademisk eller intellektuelt. Og så har jeg allerede spildt nok tid ved en tilfældighed her.

  18. Af Orla Schantz

    -

    Oh, shit! Nu har jeg lige spildt tid med at læse Martins kommentar, mens jeg var i gang med James Gleicks nyeste bog “The Information”.

  19. Af Henrik Rasmussen

    -

    Hvor er det dog patetisk at høre en lille nullermand udtale sig om megavirksomheder, som han ikke har et klap forstand på. Kun for at få lidt flere penge i kassen på en blog.

    Hvis man ikke kan bidrage med noget – kan man alligevel – nemlig ved at holde sin bøtte.

    TAK !

  20. Af Peder Pedersen

    -

    Bare all-de-der Apple fanatikere, ikke begår kollektivt suicide… 😉

  21. Af thomas larsen

    -

    det er ikke en bog Orla – læs noget ordentligt litteratur

  22. Af Morten Bay

    -

    @Orla: “Det er der ikke meget, der tyder på de næste 2-3 år, eller længere. For et par måneder siden spåede du et brat fald i kursen. Den er steget knap 20%. Men alt forgår, også Apple, eller, hvad der er mere sandsynligt, selskabet vil med tiden lande på et plateau uden 70-80 pct. stigning i indtjening hvert kvartal og dermed opføre sig mere som andre “normale” virksomheder.”

    Det er jo næsten præcis det, jeg har skrevet, også i mit tidligere indlæg. Jeg har faktisk ikke skrevet, at det bratte fald ville komme lige om lidt, men – som jeg også skriver i ovenstående – EFTER den næste bølge af Apple-produkter og Jobs’ fratræden.

    Min “forudsigelse” om Apple-boblen handlede ikke om, hvad der sker om et par måneder, men om et par år. Jeg tror, det stabile niveau kommer til at lande MEGET lavere end nu om 2-3 år, og derfor opfordrede jeg folk til at sælge nu, hvor Apple-aktien har peaket.

  23. Af Adam Lett

    -

    Interessant, at indlæggets forfatter uden videre antager, at Android vil komme til at dominere på tablet-markedet. Det er der intet, der tyder på for indeværende.

    Derudover, så er det ikke korrekt at skrive, at Apple-aktien er værdisat skyhøjt. Faktisk er det modsatte tilfældet: Appleaktiens P/E-forhold er omkring 15, hvilket er gennemsnitligt for teknologisektoren og uhørt lavt for en virksomhed, som har nydt vækstrater på 70% om året i 5 år i træk.

    For informeret analyse af mobilmarkedet i almindelighed og Apple i særdeleshed, kan jeg varmt anbefale asymco.com.

  24. Af Morten Bay

    -

    @Adam:
    “Interessant, at indlæggets forfatter uden videre antager, at Android vil komme til at dominere på tablet-markedet. Det er der intet, der tyder på for indeværende.”

    Jooo…det er der ret meget, der tyder på. Android vil ifølge en hel del nye forecasts overtage markedet i 2015/16:

    http://www.talkandroid.com/49107-more-evidence-that-android-tablets-will-dominate-apples-ipad/

    http://mashable.com/2011/04/11/apple-tablet-market-gartner/

    http://venturebeat.com/2011/08/12/android-tablets-peel-away-20-of-ipads-mega-market-share/

    Mht. forskellen på aktieværdi-vurdering og P/E, så har jeg diskuteret det ad nauseam i mit tidligere indlæg om Apple-boblen. Lad os bare sige, at Apples lave P/E-forhold netop er problemet ved selve aktieværdien.

  25. Af Adam Lett

    -

    Tak for links. Jeg har et par kommentarer

    1. Telecoms & Media: De går uden videre ud fra, at Android tablets vil være i stand til at konkurrere på pris fra næste år. Det er da muligt, men man skal jo lige huske på, at iPad’en har en kolossal fordel, fordi Apple er i stand til at forhandle meget gunstige priser på komponenter qua deres størrelse. Dette var fx grunden til, at ingen kunne konkurrere imod iPod’en for nogle år siden: Apple havde simpelthen sat sig på hele verdensproduktionen af flash ram. Noget tilsvarende kan meget vel komme til at gøre sig gældende for produktionen af fx kvalitetsskærme til tablets. Det er en misforståelse, hvis man tror, at iPad’en er prissat som et “typisk apple-produkt” (=højt). Det har jo tværtimod vist sig overordenligt svært for konkurrenterne (RIM, Samsung, HP) at følge med på prisen.

    2. Dine kilder bruger som udgangspunkt for deres fremskrifter nogle tal for de nuværende markedsandele, som man kan sætte spørgsmålstegn ved. Helt enkelt, så er det tvivlsomt om alle de Android-tablets, der bliver solgt til butikker rent faktisk når ud til forbrugerne. Sikkert er det, at Apple sælger 20 gange så mange iPads, som der bliver solgt tablets med Android 3.0. (Læs mere her: http://daringfireball.net/2011/07/ipad_dominance).

    3 Gartner. Deres track record med den slags fremskrivninger er ikke imponerende. For få år siden forudså de, at Windows Mobile ville dominere mobilmarkedet: http://www.asymco.com/2010/09/12/gartner-windows-mobile-attracts-far-more-developers-than-any-rival-mobile-operating/

    Man kan ikke forvente at ramme rigtig med en forudsigelse, som hjernedødt fremskriver en tendens målt over det sidste år på et marked, som er så ungt og hvor der sker så megen innovation så hurtigt.

    Det er også forsimplet at tro, at det kommer til at gå iPad’en på samme måde som iPhone’en. De bliver ikke solgt igennem de samme kanaler. Med iPhone’en har Apple været afhængig af teleselskaberne for at nå ud til forbrugerne. I USA er iPhone stadig kun tilgængeligt hos 2 teleselskaber. iPad’en derimod bliver solgt af Apple direkte til forbrugerne, hvorfor det er mere rimeligt at opstille en prognose, som basere sig på den måde iPod’en udviklede sig i markedet.

    Ang. P/E: Du må simpelthen linke til den artikel, for det virker da helt grotesk, at snakke om en bobel for en aktie, som er undervurderet. Jeg kan ikke rigtig tro på at du aner hvad du snakker om! Lad mig opstille det således: Hvis du kunne låne penge til at købe hele Apple til markedsværdien, så ville du kunne bruge Apple’s kontantbeholdning og cash flow til at betale gælden af på 4 år (http://www.asymco.com/2011/01/24/wall-streets-infinite-loop-the-tragic-tale-of-apples-valuation/) Hvis Apple var et lille firma, ville det være en no-brainer.

  26. Af René Caspersen

    -

    @Morten:
    Du skriver “HP har sat en ære i at have en miljøvenlig indpakning lavet af stof ”
    Det forstår jeg ikke. Gennem de sidste 10 år har jeg haft tæt på 1000 HP produkter gennem hænderne. Servere, PC’ere, Skærme, Notebooks, Printere samt alverdens tilbehør. Det har alt sammen været pakket ind i pap, pap og pap.
    Lige nu står der 90 HP Elitebooks i vores lager klar til brugerne. De fylder ca 25% mere end en MacBook ville gøre. Og de er pakket ind i _P A P_
    Den der stof indpakning, den mangler jeg sgu’ godt nok at se.

  27. Af Morten Bay

    -

    @René: http://www.treehugger.com/files/2008/09/hp-no-box-laptop.php

  28. Af Adam Lett

    -

    Hmm… Mens jeg venter på, at mit sidste indlæg klarer skærene igennem censuren, kan jeg jo lige tilføje dette.

    Har nu fundet og læst dit indlæg om “Apple-boblen”. Hvis jeg forstår dig korrekt, så mener du, at Apple-aktiens lave P/E er en indikation på en aktie-boble. Det er interessant, da bobler jo plejer at karakteriseres ved, at kurserne er for høje.

    Det, som er bemærkelsesværdigt ved Apple er, at kurserne ikke er højere på trods af den ekstraordinære vækst, firmaet har haft i de sidste 5 år. Det afspejler ganske rigtigt en overraskende lav tillid fra investorerne til Apples fremtid. Der er imidlertid en naturlig grænse for hvor dybt kursen kan dykke på en aktie, når firmaet har så stor en indtjening: På et tidspunkt vil man kunne finansiere en fjendtlig overtagelse med Apple’s egen formue og cash flow. Med den nuværende aktiekurs er vi allerede der, hvor Apple ville være et fristende mål, hvis der ellers var nogen, der havde kapital nok til at forsøge. Der skal med andre ord ske noget helt katastrofalt for Apple’s indtjening, før større kursfald vil være tænkelige.

  29. Af Morten Bay

    -

    @Adam: Tak for gennemarbejdede argumenter.

    Til 1: Android konkurrerer allerede på prisen. Du kan købe en Android-tablet, Nook, for 250 dollar i Barnes and Noble. Den sælger i øvrigt som varmt brød. Jeg køber ikke dit argument om komponenterne. Det er korrekt, at det var sådan for ti år siden, men markedet har ændret sig. Desuden er Apple i øjeblikket igang med at gøre sig til uvenner med nogle af de firmaer, som levere flest komponenter til dem – herunder Samsung.
    Du har dog ret i det faktum, der er afledt af det, du skriver: Apples produktionsomkostninger er lave, hvilket sikrer dem en høj profit på deres produkter. Problemet er, at de ikke kan fastholde denne profit i de markeder, de nu går ind i, på grund af den lavere købekraft

    Til 2: Du har ret i, at der har været nogle historier om, at Android-produkter returneres. Jeg køber bare ikke, at det er så bidragende en faktor, når adskillige prognoser fra forskellige, uafhængige kilder over lang tid siger det samme. Men det ER svært at spå – især om fremtiden osv. På den led er dem, der tror på at Apple ikke mister værdi fremover jo lige så dårligt stillede som os andre.

    Til 3: Du kan finde lignende fejlskud hos alle analysefirmaer. Gartner har ikke en dårligere track record end alle andre. Igen – strategic forecasting handler om at opstille scenarier, og så er det op til beslutningstageren at satse på det, man synes, man kan argumentere bedst for. Jeg hælder så til, at den enighed, der er i de fleste analyser, om at Android overtager fra ca. 2015/16, lyder mest sandsynligt. Men der kan ske masser af ting, der ændrer det. Vi kan kun gætte ud fra, hvad vi har. Og ud fra det, vi har, tror jeg at Apple har peaket.

    Ang. P/E: Det, jeg siger, er at den lave P/E er en indikation af, at aktieinvestorerne er ved at miste tilliden til, at Apple i fremtiden kan levere en revenue, der retfærdiggør den skyhøje pris på aktien. Og det skriver du også.

    Men jeg mener jo netop også, at der kommer til at ske noget drastisk med Apples indtjening om 2-3 år. Steve Jobs vil desværre nok ikke være i blandt os mere, Apple vil være tvunget til at afgive markedsandele (givetvis i et større marked, men alligevel) til Android og Windows, og så er der problemet med købekraften i de nye markeder, som jeg nævnte ovenfor, der gør deres profit mindre på det enkelte produkt. Men værst af alt, så tror jeg simpelthen, vi om 2-3 år vil have set den sidste store innovation fra Apple.

    Så igen, jeg tror boblen brister om 2-3 år. Apple går naturligvis ikke konkurs eller sådan noget, det er slet ikke det, jeg mener. Men deres aktiekurs kommer til at falde til helt andre niveauer, end vi ser i disse år. Og de ryger ned på en 3./4.-plads i forhold til andre teknologivirksomheder. Det er et meget mere naturligt leje for dem.

    Lige en enkelt kommentar om at sammenligne iPad med iPod: Det er farligt at sammenligne de to produkter, selvom det er nærliggende. iPod addresserede et brugsmønster og en trend (mp3-musik), der allerede var veletableret. iPad-kulturen skal først til at blive bygget op. Desuden kan man gøre andre ting – køre bil, vaske op – samtidig med at man lytter til musik. iPad er er en opmærksomhedskrævende device. Og på et meget højere prispunkt, hvilket har en stor betydning.

Kommentarer er lukket.